Σάββατο 20 Δεκεμβρίου 2008
ΣΧΕΔΙΑΖΟΝΤΑΣ ΤΗ ΖΩΗ ΜΑΣ-προσωπική εμπειρία-
Σαν επαγγελματίας σχεδιαστής -βιομηχανικός σχεδιαστής και αρχιτέκτονας εσ.χώρων-σχεδιάζω αντικείμενα και χώρους που όμως προορίζονται για την καθημερινή τους χρήση δηλαδή ζούν μαζί μας.Απο φοιτητής ακόμη μου μπήκε η ιδέα τα αντικείμενα και οι χώροι αλλά και η ζωή μου να υπάγονται σε κάποιες αρχές σχεδιασμού ξεκάθαρες και δοκιμασμένες στο χρόνο.Αυτό σημαίνει ότι όταν κρίνω ή διαπιστώνω ελλείψεις και αδυναμίες να τις αλλάζω κατά βούληση.
Τον τελευταίο καιρό έχω περιέλθει σε τέλμα αφού για αρκετά χρόνια τώρα σχεδιάζω για άλλους με βασικές αρχές πανταχού παρούσες στη ζωή και το έργο μου τις αρχές της διακριτικότητας, της ισορροπίας, της πληρότητας, της σύνδεσης με την παραδοση και την αυθεντικότητα, την ιδιαιτερότητα που προκύπτει απο την ουσία, και εντέλει τη φινέτσα-αρμονία.
Φτάνοντας αισίως στα σαράντα χρόνια υγειής και αρτιμελής σκέφτομαι άν πισωκοιτάζοντας είναι ότι έχω κάνει αυτό που θα ήθελα ή απλά προέκυψε έτσι.
Κάποιες βασικές μου επιλογές τις τήρησα ευλαβικά.Αυτές είναι:
1. Να ακολουθήσω επαγγελματικά τον τομέα που έχει να κάνει με τη δημιουργία και το σχεδιασμό, και οφείλω να πω πως πέρασα από πολλούς τομείς του χώρου αυτού, έκανα τον εικονογράφο-τον γραφίστα , τον αρχιτέκτονα εσωτερικών χώρων, αρχιτέκτονα κήπων, σχεδιαστή κτιρίων επαγγελματικής χρήσης και οικιακής χρήσης, σχεδιαστή επίπλων, σχεδιαστή ειδών υγιεινής πορσελάνης και άλλα. Απο άποψη ποικιλίας και πειραματισμών ούτε κουβέντα είμαι κατα ευχαριστημένος. Από άποψη ποιότητας και εμβάθυνσης εδώ τα πράγματα περιπλέκονται με τη δεύτερη επιλογή μου
2.Να ακολουθήσω ελεύθερο επάγγελμα να είμαι ο ίδιος αυτορρυθμιζόμενος γιατί διαπίστωσα από μικρός την φιλελεύθερη και ανυπότακτη φύση μου.Αυτό σημαίνει ξεκινάμε ελάχιστα πάνω από το μηδέν. Άρα ξεκινάμε με κακά οικονομικά δεδομένα.
3.Θα το παλέψω έχοντας σαν αφετηρία την ιδιαίτερη πατρίδα μου τη Λευκάδα και πελάτες μου τον κόσμο της. Αλλά η Λευκάδα δεν έχει ούτε βιομηχανία ούτε παράδοση με το σχεδιασμό γενικότερα αν και υπάρχει μεγάλη παράδοση με τις τέχνες γενικότερα. Αυτό ήταν και πρόκληση να ξεκινήσει δηλαδή μια παράδοση τέτοιας μορφής τέχνης.
4.Το κοκτέιλ έλλειψη παράδοσης, αυτορρύθμιση, κακά οικονομικά, έλλειψη αντικειμένου για κάποια μέρη της ειδίκευσης μου, έλλειψη συνεργατών και συνεννόησης αλλά και ρουτίνας εργασίας ήταν καταστροφική για την ποιότητα και την ποσότητα που επικεντρώνεται σε ένα τομέα.Με οδήγησαν πολλές φορές να στραφώ εκτός Λευκάδας για να ικανοποιήσω οικονομικά δημιουργικά και οργανωτικά πεδία που τα έβλεπα να στερεύουν.Πήρα λοιπόν την απόφαση να μη με δεσμεύει η έδρα αλλά όπου γης και πατρίς όσον αφορά την δημιουργία. Για τούτο υπήρξαν και κάποιες επιτυχίες.
5.Δεν θα χρησιμοποιήσω τη δουλειά μου απλά σαν βιοποριστικό μέσο αλλά σαν λειτούργημα επομένως θα πρέπει η γνώση να διαχέεται ανεξαρτήτως αν αυτό με συμφέρει επαγγελματικά και οικονομικά.
Στήριξα λοιπόν την πορεία μου σε αυτούς τους άξονες.
το αποτέλεσμα φτάνοντας στο σήμερα να βλέπω ότι έχω περιέλθει σε αδιέξοδο δημιουργικό οικονομικό και το χειρότερο προοπτικών.
Είναι καιρός για σοβαρές αλλαγές.
το γεγονός ότι σαν καλλιτέχνης υπήρξα ολιγαρκής και μέχρι που φυτοζωούσα ορισμένες εποχές προκειμένου να πετύχω να κρατήσω τα βήματα μου εκεί που ήθελα, με έκανε πολύ δυνατό σκληρό και ανθεκτικό, αλλά και με κούρασε επειδή άφησε ένα τεράστιο κενό στη ζωή μου που αφορά την οικογένεια που τόσο ήθελα να κάνω και τα παιδιά που ποτέ δεν ήλθαν στη ζωή και τόσο τα περιμένω.Είναι η προοπτική που δεν βλέπω να έρχεται που με κουράζει περισσότερο από κάθε τι.
Είδα στην πορεία των ετών στις συνεργασίες με ανθρώπους που θέλανε να δημιουργήσουν κάτι, ένα σπίτι, ένα γραφείο, μια συσκευή, ένα προϊόν, ότι κι αν ήταν αυτό, ο ρόλος μου να είναι βοηθητικός συμπληρωματικός δηλαδή συμβουλευτικός κι όχι καθοριστικός και αυτό δεν μου άρεσε.
Μου λείπει λοιπόν η απόλυτη ελευθερία να πράξω και να δημιουργήσω όπως ακριβώς εγώ το θέλω και το μπορώ το κάθε τι, χωρίς να χρειαστεί να εξηγήσω σε κανέναν το γιατί ,το πώς και ότι άλλο...
Στόχος μου η ελεύθερη έκφραση στο σχεδιασμό με εργοδότη εμένα. Αυτό σημαίνει μια βαθιά τομή.Και την έκανα!
Ξεχώρισα το βιοποριστικό στοιχείο με κάτι που το αγαπώ και μου πάει και παράλληλα παρόλο που εξαρτάται πολύ από εξωγενείς παράγοντες περιβαλλοντικούς, καιρικούς, αγοράς, και άλλους όμως όχι από άλλους ανθρώπους, άρα μπορεί να καθοριστεί ακριβώς όπως το θέλω και το μπορώ στο επίπεδο που εξαρτάται από το ανθρωπίνως δυνατό.
Είδα επίσης να μου λείπει η φυσική επαφή με το περιβάλλον και δραστηριότητα στη φύση παρόλο που είμαι στην επαρχία.
Οπότε με τη νέα μου βιοποριστική δραστηριότητα πετυχαίνω και αυτό.
Πρόκειται για τη μελισσοκομία, ήδη πήρα τα πρώτα μου μελίσσια και ετοιμάζω κατάσταση.
Αυτό δεν σημαίνει ότι διαγράφω ότι έκανα μέχρι τώρα απλά θα γίνεται παράλληλα και με μικρότερη προτεραιότητα από πριν που ήταν μονοπώλιο στη ζωή μου.
Θα γίνεται και βέβαια σε επαγγελματικό μεν επίπεδο αλλά με ερασιτεχνική λογική δεν θα εξαρτώμαι από αυτό για να ζήσω όπως θέλω, άρα δεν θα γίνονται συμβιβασμοί περιττοί.
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΣΧΕΔΙΑΣΤΩΝ
ΝΟΜΟΘΕΤΗΜΑ
ΠΕΡΙ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΙΔΙΟΙΚΤΗΣΙΑΣ
N. 2121/1993
ΑΡΘΡΟ : 1
Πνευματική ιδιοκτησία
1. Οι πνευματικοί δημιουργοί, με τη δημιουργία του έργου, αποκτούν πάνω σ' αυτό πνευματική ιδιοκτησία, που περιλαμβάνει, ως αποκλειστικά και απόλυτα δικαιώματα, το δικαίωμα της εκμετάλλευσης του έργου (περιουσιακό δικαίωμα) και το δικαίωμα της προστασίας του προσωπικού τους δεσμού προς αυτό (ηθικό δικαίωμα).
2. Τα δικαιώματα αυτά περιλαμβάνουν τις εξουσίες, που προβλέπονται στα άρθρα 3 και 4 του παρόντος νόμου.
ΑΡΘΡΟ : 2
Αντικείμενο του δικαιώματος
1. Ως έργο νοείται κάθε πρωτότυπο πνευματικό δημιούργημα λόγου, τέχνης ή επιστήμης, που εκφράζεται με οποιαδήποτε μορφή, ιδίως τα γραπτά ή προφορικά κείμενα, οι μουσικές συνθέσεις, με κείμενο ή χωρίς, τα θεατρικά έργα, με μουσική ή χωρίς, οι χορογραφίες και οι παντομίμες, τα οπτικοακουστικά έργα, τα έργα των εικαστικών τεχνών, στα οποία περιλαμβάνονται τα σχέδια, τα έργα ζωγραφικής και γλυπτικής, τα χαρακτικά έργα και οι λιθογραφίες, τα αρχιτεκτονικά έργα, οι φωτογραφίες, τα έργα των εφαρμοσμένων τεχνών, οι εικονογραφήσεις, οι χάρτες, τα τρισδιάστατα έργα που αναφέρονται στη γεωγραφία, την τοπογραφία, την αρχιτεκτονική ή την επιστήμη.
2. Νοούνται επίσης ως έργα οι μεταφράσεις, οι διασκευές, οι προσαρμογές και οι άλλες μετατροπές έργων ή εκφράσεων της λαϊκής παράδοσης, καθώς και οι συλλογές έργων ή συλλογές εκφράσεων της λαϊκής παράδοσης ή απλών γεγονότων και στοιχείων, όπως οι εγκυκλοπαίδειες, οι ανθολογίες και οι βάσεις δεδομένων, εφόσον η επιλογή ή η διευθέτηση του περιεχομένου τους είναι πρωτότυπη. Η προστασία των έργων της παρούσας παραγράφου γίνεται με την επιφύλαξη των δικαιωμάτων στα προϋπάρχοντα έργα, που χρησιμοποιήθηκαν ως αντικείμενο των μετατροπών ή των συλλογών.
3. Με την επιφύλαξη των διατάξεων του κεφαλαίου 7 του παρόντος νόμου, θεωρούνται ως έργα λόγου προστατευόμενα κατά τις διατάξεις περί πνευματικής ιδιοκτησίας τα προγράμματα ηλεκτρονικών υπολογιστών και το προπαρασκευαστικό υλικό του σχεδιασμού τους. Η προστασία παρέχεται σε κάθε μορφή έκφρασης ενός προγράμματος ηλεκτρονικού υπολογιστή. Οι ιδέες και οι αρχές στις οποίες βασίζεται οποιοδήποτε στοιχείο προγράμματος ηλεκτρονικού υπολογιστή, περιλαμβανομένων και εκείνων στις οποίες βασίζονται τα συστήματα διασύνδεσής του, δεν προστατεύονται κατά τον παρόντα νόμο. Ένα πρόγραμμα ηλεκτρονικού υπολογιστή θεωρείται πρωτότυπο εφόσον είναι προσωπικό πνευματικό δημιούργημα του δημιουργού του.
4. Η προστασία του παρόντος νόμου είναι ανεξάρτητη από την αξία και τον προορισμό του έργου, καθώς και από το γεγονός ότι το έργο προστατεύεται ενδεχομένως και από άλλες διατάξεις.
5. Η προστασία του παρόντος νόμου δεν εκτείνεται σε επίσημα κείμενα με τα οποία εκφράζεται η άσκηση πολιτειακής αρμοδιότητας και ιδίως σε νομοθετικά, διοικητικά ή δικαστικά κείμενα, καθώς και στις εκφράσεις της λαϊκής παράδοσης, στις ειδήσεις και στα απλά γεγονότα ή στοιχεία.
ΑΡΘΡΟ : 3
Το περιουσιακό δικαίωμα
1. Το περιουσιακό δικαίωμα δίνει στο δημιουργό ιδίως την εξουσία να επιτρέπει ή να απαγορεύει: α) την εγγραφή και την αναπαραγωγή του έργου με κάθε μέσο, όπως μηχανικά, φωτοχημικά ή ηλεκτρονικά μέσα β) τη μετάφραση του έργου, γ) τη διασκευή, την προσαρμογή ή άλλες μετατροπές του έργου, δ) τη θέση σε κυκλοφορία του πρωτοτύπου ή αντιτύπων του έργου με μεταβίβαση της κυριότητας, με εκμίσθωση ή με δημόσιο δανεισμό, καθώς και την επιβολή περιοριστικών όρων στη μεταβίβαση, την εκμίσθωση ή το δημόσιο δανεισμό, ιδίως σε ό,τι αφορά τη χρήση των αντιτύπων ε) την παρουσίαση του έργου στο κοινό, στ) τη δημόσια εκτέλεση του έργου, ζ) τη μετάδοση ή αναμετάδοση του έργου στο κοινό με τη ραδιοφωνία και την τηλεόραση, με ηλεκτρομαγνητικά κύματα ή με καλώδια ή με άλλους υλικούς αγωγούς ή με οποιονδήποτε άλλο τρόπο, παραλλήλως προς την επιφάνεια της γης ή μέσω δορυφόρων, η) την εισαγωγή αντιτύπων του έργου, που παρήχθησαν στο εξωτερικό χωρίς τη συναίνεση του δημιουργού ή, εφόσον πρόκειται για εισαγωγή από χώρες εκτός της Ευρωπαϊκής Κοινότητας, που το δικαίωμα της εισαγωγής αντιτύπων στην Ελλάδα είχε συμβατικά διατηρηθεί από το δημιουργό.
2. Δημόσια θεωρείται κάθε χρήση ή εκτέλεση ή παρουσίαση του έργου, που κάνει το έργο προσιτό σε κύκλο προσώπων ευρύτερο από το στενό κύκλο της οικογένειας και το άμεσο κοινωνικό περιβάλλον, ανεξαρτήτως από το αν τα πρόσωπα αυτού του ευρυτέρου κύκλου βρίσκονται στον ίδιο ή σε διαφορετικούς χώρους.
ΑΡΘΡΟ : 4
Το ηθικό δικαίωμα
1. Το ηθικό δικαίωμα δίνει στο δημιουργό ιδίως τις εξουσίες: α) της απόφασης για το χρόνο, τον τόπο και τον τρόπο κατά τους οποίους το έργο θα γίνει προσιτό στο κοινό (δημοσίευση), β) της αναγνώρισης της πατρότητάς του πάνω στο έργο και ειδικότερα την εξουσία να απαιτεί, στο μέτρο του δυνατού, τη μνεία του ονόματός του στα αντίτυπα του έργου του και σε κάθε δημόσια χρήση του έργου του ή, αντίθετα, να κρατάει την ανωνυμία του ή να χρησιμοποιεί ψευδώνυμο, γ) της απαγόρευσης κάθε παραμόρφωσης, περικοπής ή άλλης τροποποίησης του έργου του, καθώς και κάθε προσβολής του δημιουργού οφειλομένης στις συνθήκες παρουσίασης του έργου στο κοινό, δ) της προσπέλασης στο έργο του, έστω και αν το περιουσιακό δικαίωμα στο έργο ή η κυριότητα στον υλικό φορέα του έργου ανήκει σε άλλον, οπότε η προσπέλαση πρέπει να πραγματοποιείται κατά τρόπο που προκαλεί τη μικρότερη δυνατή ενόχληση στο δικαιούχο, ε) προκειμένου περί έργων λόγου ή επιστήμης, της υπαναχώρησης από συμβάσεις μεταβίβασης του περιουσιακού δικαιώματος ή εκμετάλλευσής του ή άδειας εκμετάλλευσής του εφόσον αυτό είναι αναγκαίο για την προστασία της προσωπικότητάς του εξαιτίας μεταβολής στις πεποιθήσεις του ή στις περιστάσεις και με καταβολή αποζημίωσης στον αντισυμβαλλόμενο για τη θετική του ζημία.
2. Στην τελευταία περίπτωση της προηγούμενης παραγράφου, η υπαναχώρηση ενεργεί μετά την καταβολή της αποζημίωσης. Αν, μετά την υπαναχώρηση, ο δημιουργός αποφασίσει και πάλι να προβεί σε μεταβίβαση ή εκμετάλλευση του έργου ή έργου παραπλήσιου, οφείλει κατά προτεραιότητα να προσφέρει στον παλαιό αντισυμβαλλόμενό του τη δυνατότητα να ανακαταρτίσει την παλαιά σύμβαση με όρους όμοιους ή ανάλογους προς εκείνους που ίσχυαν κατά το χρόνο της υπαναχώρησης.
3. Το ηθικό δικαίωμα είναι ανεξάρτητο από το περιουσιακό δικαίωμα και παραμένει στο δημιουργό ακόμα και μετά τη μεταβίβαση του περιουσιακού δικαιώματος.
ΑΡΘΡΟ : 5
Δικαίωμα παρακολούθησης
1. Σε κάθε μεταπώληση του πρωτοτύπου έργων των εικαστικών τεχνών σε δημόσιο πλειστηριασμό ή από έμπορο έργων τέχνης ή με τη μεσολάβησή του, ο δημιουργός και οι κληρονόμοι του έχουν εξουσία να απαιτήσουν ποσοστό πέντε τοις εκατό στην τιμή πώλησης του έργου. Η εξουσία αυτή δεν μεταβιβάζεται μεταξύ ζώντων.
2. Το ποσό οφείλεται από τον οργανωτή του δημοσίου πλειστηριασμού ή από τον έμπορο έργων τέχνης.
3. Οι οργανωτές δημοσίων πλειστηριασμών και οι έμποροι έργων τέχνης είναι υποχρεωμένοι, εφόσον τους ζητηθεί, να παρέχουν κάθε χρόνο στο Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος και στους οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης των δικαιωμάτων σε έργα εικαστικών τεχνών ακριβείς πληροφορίες για τα έργα, που πουλήθηκαν από αυτούς ή με τη μεσολάβησή τους κατά το περασμένο ημερολογιακό έτος και για την τιμή πώλησής τους.
ΑΡΘΡΟ : 6
Αρχικός δικαιούχος
1. Ο δημιουργός ενός έργου είναι ο αρχικός δικαιούχος του περιουσιακού και του ηθικού δικαιώματος επί του έργου.
2. Τα δικαιώματα αποκτώνται πρωτογενώς χωρίς διατυπώσεις.
ΑΡΘΡΟ : 7
Έργα συνεργασίας, συλλογικά και σύνθετα
1. Έργα συνεργασίας θεωρούνται όσα έχουν δημιουργηθεί με την άμεση σύμπραξη δύο ή περισσοτέρων δημιουργών. Οι δημιουργοί ενός έργου, που είναι προϊόν συνεργασίας, είναι οι αρχικοί συνδικαιούχοι του περιουσιακού και του ηθικού δικαιώματος επί του έργου. Αν δεν συμφωνήθηκε αλλιώς, το δικαίωμα ανήκει κατά ίσα μέρη στους συνδημιουργούς.
2. Συλλογικά έργα θεωρούνται όσα έχουν δημιουργηθεί με τις αυτοτελείς συμβολές περισσοτέρων δημιουργών κάτω από την πνευματική διεύθυνση και το συντονισμό ενός φυσικού προσώπου. Το φυσικό αυτό πρόσωπο είναι ο αρχικός δικαιούχος του περιουσιακού και του ηθικού δικαιώματος επί του συλλογικού έργου. Οι δημιουργοί των επιμέρους συμβολών είναι αρχικοί δικαιούχοι του περιουσιακού και του ηθικού δικαιώματος επί των συμβολών τους, εφόσον αυτές είναι δεκτικές χωριστής εκμετάλλευσης.
3. Όταν ένα έργο είναι σύνθετο, απαρτιζόμενο από τμήματα που έχουν δημιουργηθεί χωριστά, οι δημιουργοί των τμημάτων επί του συνθέτου έργου και αποκλειστικοί αρχικοί δικαιούχοι των δικαιωμάτων του τμήματος, που δημιούργησε ο καθένας εφόσον αυτό είναι δεκτικό χωριστής εκμετάλλευσης.
ΑΡΘΡΟ : 8
Έργα μισθωτών
Επί έργων που δημιουργήθηκαν από μισθωτούς σε εκτέλεση σύμβασης εργασίας, αρχικός δικαιούχος του περιουσιακού και του ηθικού δικαιώματος είναι ο δημιουργός.
Αν δεν υπάρχει αντίθετη συμφωνία, στον εργοδότη μεταβιβάζονται αυτοδικαίως εκείνες μόνο οι εξουσίες από το περιουσιακό δικαίωμα, που είναι αναγκαίες για την εκπλήρωση του σκοπού της σύμβασης.
ΑΡΘΡΟ : 9
Οπτικοακουστικά έργα
Ως δημιουργός ενός οπτικοακουστικού έργου τεκμαίρεται ο σκηνοθέτης.
ΑΡΘΡΟ : 10
Τεκμήρια
1. Τεκμαίρεται ως δημιουργός του έργου το πρόσωπο του οποίου το όνομα εμφανίζεται πάνω στον υλικό φορέα του έργου κατά τον τρόπο, που συνήθως χρησιμοποιείται για την ένδειξη του δημιουργού. Το ίδιο ισχύει και αν εμφανίζεται ψευδώνυμο εφόσον το ψευδώνυμο δεν αφήνει αμφιβολία ως προς την ταυτότητα του προσώπου.
2. Τεκμαίρεται ως δικαιούχος της πνευματικής ιδιοκτησίας σε συλλογικά έργα, σε προγράμματα ηλεκτρονικών υπολογιστών ή σε οπτικοακουστικά έργα το φυσικό ή νομικό πρόσωπο, του οποίου το όνομα ή η επωνυμία εμφανίζεται πάνω στον υλικό φορέα του έργου κατά τον τρόπο, που συνήθως χρησιμοποιείται για την ένδειξη του δικαιούχου.
3. Κατά των τεκμηρίων των προηγουμένων παραγράφων επιτρέπεται αντίθετη απόδειξη.
ΑΡΘΡΟ : 11
Αρχικοί δικαιούχοι κατά πλάσμα
1. Λογίζεται έναντι των τρίτων ως αρχικός δικαιούχος του περιουσιακού και του ηθικού δικαιώματος όποιος δημοσιεύει έργο ανώνυμο ή με ψευδώνυμο. Μετά την εμφάνιση του πραγματικού δημιουργού του έργου, αυτός αποκτά τα παραπάνω δικαιώματα στην κατάσταση όπου βρίσκονται από τις ενέργειες του πλασματικού δικαιούχου.
2. Λογίζεται ως αρχικός δικαιούχος του περιουσιακού και του ηθικού δικαιώματος όποιος κατέχει και δημοσιεύει έργα δημιουργών, που έχουν αποβιώσει και δεν προστατεύονται πλέον κατά τις διατάξεις περί πνευματικής ιδιοκτησίας.
3. Στις περιπτώσεις των δύο προηγουμένων παραγράφων το ηθικό δικαίωμα ανήκει στον κατά πλάσμα δικαιούχο κατά το μέτρο που δικαιολογείται από την ιδιότητά του αυτή.
ΑΡΘΡΟ : 12
Μεταβίβαση
1. Το περιουσιακό δικαίωμα μπορεί να μεταβιβασθεί μεταξύ ζώντων ή αιτία θανάτου.
2. Το ηθικό δικαίωμα είναι αμεταβίβαστο μεταξύ ζώντων. Μετά τον θάνατο του δημιουργού, το ηθικό δικαίωμα περιέρχεται στους κληρονόμους του, που οφείλουν να το ασκούν σύμφωνα με τη θέληση του δημιουργού εφόσον τέτοια θέληση έχει ρητά εκφρασθεί.
ΑΡΘΡΟ : 13
Συμβάσεις και άδειες εκμετάλλευσης
1. Ο δημιουργός του έργου μπορεί να καταρτίζει συμβάσεις, με τις οποίες αναθέτει στον αντισυμβαλλόμενο και αυτός αναλαμβάνει την υποχρέωση να ασκήσει εξουσίες, που απορρέουν από το περιουσιακό δικαίωμα (συμβάσεις εκμετάλλευσης).
2. Ο δημιουργός του έργου μπορεί να επιτρέπει σε κάποιον άλλον την άσκηση εξουσιών, που απορρέουν από το περιουσιακό του δικαίωμα (άδειες εκμετάλλευσης).
3. Οι συμβάσεις και οι άδειες εκμετάλλευσης μπορεί να είναι αποκλειστικές ή μη αποκλειστικές. Οι αποκλειστικές συμβάσεις και άδειες εκμετάλλευσης παρέχουν στον αντισυμβαλλόμενο το δικαίωμα να ασκεί τις εξουσίες στις οποίες αναφέρεται η σύμβαση ή η άδεια κατ' αποκλεισμό οποιουδήποτε τρίτου. Οι μη αποκλειστικές συμβάσεις και άδειες εκμετάλλευσης παρέχουν στον αντισυμβαλλόμενο το δικαίωμα να ασκεί τις εξουσίες, στις οποίες αναφέρεται η σύμβαση ή η άδεια παράλληλα προς το δημιουργό και άλλους αντισυμβαλλομένους. Όταν υπάρχει σύμβαση ή άδεια εκμετάλλευσης ο αντισυμβαλλόμενος νομιμοποιείται, εφόσον δεν υπάρχει αντίθετη συμφωνία να ζητεί, στο δικό του όνομα, τη δικαστική προστασία των εξουσιών, που ασκεί από παράνομες προσβολές τρίτων.
4. Σε περίπτωση αμφιβολίας, η σύμβαση και η άδεια εκμετάλλευσης θεωρούνται μη αποκλειστικές.
5. Η σύμβαση ή η άδεια δεν μπορεί ποτέ να περιλαμβάνει το σύνολο των μελλοντικών έργων του δημιουργού και δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι αναφέρεται και σε τρόπους εκμετάλλευσης που δεν ήταν γνωστοί κατά το χρόνο της κατάρτισης των σχετικών δικαιοπραξιών.
6. Τα δικαιώματα εκείνου που αναλαμβάνει την εκμετάλλευση ή που αποκτά τη δυνατότητα εκμετάλλευσης δεν μπορούν να μεταβιβασθούν μεταξύ ζώντων χωρίς τη συναίνεση του δημιουργού.
ΑΡΘΡΟ : 14
Τύπος των δικαιοπραξιών
Δικαιοπραξίες που αφορούν τη μεταβίβαση εξουσιών από το περιουσιακό δικαίωμα, την ανάθεση ή την άδεια εκμετάλλευσης και την άσκηση του ηθικού δικαιώματος είναι άκυρες αν δεν καταρτισθούν εγγράφως. Την ακυρότητα μπορεί να επικαλεσθεί μόνο ο πνευματικός δημιουργός.
ΑΡΘΡΟ : 15
Έκταση της μεταβίβασης και των συμβάσεωνκαι αδειών εκμετάλλευσης
1. Η μεταβίβαση του περιουσιακού δικαιώματος και οι συμβάσεις εκμετάλλευσης ή άδειας εκμετάλλευσης του δικαιώματος αυτού μπορούν να είναι περιορισμένες από την άποψη των εξουσιών, του σκοπού, της διάρκειας, της τοπικής ισχύος και της έκτασης ή των μέσων εκμετάλλευσης.
2. Αν δεν καθορίζεται η διάρκεια της μεταβίβασης ή των συμβάσεων ή της άδειας εκμετάλλευσης και αν κάτι διάφορο δεν προκύπτει από τα συναλλακτικά ήθη, η διάρκεια αυτή θεωρείται ότι περιορίζεται σε πέντε χρόνια.
3. Αν δεν καθορίζεται η τοπική ισχύς της μεταβίβασης ή των συμβάσεων ή της άδειας εκμετάλλευσης, θεωρείται ότι αυτές ισχύουν στη χώρα όπου καταρτίσθηκαν.
4. Αν δεν καθορίζεται η έκταση και τα μέσα εκμετάλλευσης για τα οποία γίνεται η μεταβίβαση ή συμφωνείται η εκμετάλλευση ή η άδεια εκμετάλλευσης, θεωρείται ότι αυτές αφορούν την έκταση και τα μέσα, που είναι αναγκαία για την εκπλήρωση του σκοπού της σύμβασης ή της άδειας.
5. Σε κάθε περίπτωση μεταβίβασης του περιουσιακού δικαιώματος ή παροχής αποκλειστικής άδειας εκμετάλλευσης, εκείνος που αποκτά το δικαίωμα ή την άδεια είναι υποχρεωμένος, μέσα σε εύλογο χρόνο, να καταστήσει το έργο προσιτό στο κοινό με τον κατάλληλο τρόπο εκμετάλλευσης.
ΑΡΘΡΟ : 16
Συναίνεση του δημιουργούως άσκηση του ηθικού δικαιώματος
Η συναίνεση του δημιουργού για πράξεις ή παραλείψεις, που αλλιώς θα αποτελούσαν προσβολή του ηθικού δικαιώματος, αποτελεί τρόπο άσκησης του δικαιώματος αυτού και δεσμεύει το δημιουργό.
ΑΡΘΡΟ : 17
Μεταβίβαση του υλικού φορέα
Η μεταβίβαση της κυριότητας του υλικού φορέα, όπου έχει ενσωματωθεί το έργο, σε πρωτότυπο ή αντίγραφο ή αντίτυπο, δεν επιφέρει μεταβίβαση του δικαιώματος πνευματικής ιδιοκτησίας και δεν παρέχει στο νέο κτήτορα εξουσίες εκμετάλλευσης του έργου, εκτός αν εγγράφως έχει συμφωνηθεί το αντίθετο ήδη με τον αρχικό δικαιούχο του περιουσιακού δικαιώματος.
ΑΡΘΡΟ : 18
Αναπαραγωγή για ιδιωτική χρήση
Οι παρ. 4, 5, 6, 7, 8, 9 και 10 προστέθηκαν με την παρ. 1 του άρθρου 3
του ν.2435/1996.
1. Με την επιφύλαξη των επομένων παραγράφων επιτρέπεται, χωρίς την άδεια του δημιουργού και χωρίς αμοιβή, η αναπαραγωγή ενός έργου, που έχει νομίμως δημοσιευθεί εφόσον η αναπαραγωγή γίνεται για ιδιωτική χρήση εκείνου που την κάνει. Δεν αποτελεί ιδιωτική χρήση η χρήση στο πλαίσιο μιας επιχείρησης ή μιας υπηρεσίας ή ενός οργανισμού.
2. Η ελευθερία αναπαραγωγής για ιδιωτική χρήση δεν ισχύει όταν με την αναπαραγωγή εμποδίζεται η κανονική εκμετάλλευση του έργου ή βλάπτονται τα νόμιμα συμφέροντα των δημιουργών και ιδίως: α) όταν αναπαράγεται αρχιτεκτονικό έργο σε μορφή κτιρίου ή άλλης παρεμφερούς κατασκευής, β) όταν αναπαράγεται, με τεχνικά μέσα, έργο των εικαστικών τεχνών, που κυκλοφορεί σε περιορισμένο αριθμό ή η γραφική παράσταση μουσικού έργου.
3. Εάν για την ελεύθερη αναπαραγωγή του έργου χρησιμοποιούνται τεχνικά μέσα, όπως συσκευές εγγραφής ήχου ή εικόνας ή ήχου και εικόνας, μαγνητικές ταινίες ή άλλοι υλικοί φορείς πρόσφοροι για την αναπαραγωγή ήχου ή εικόνας ή ήχου και εικόνας, φωτοτυπικά μηχανήματα, χαρτί κατάλληλο για φωτοτυπίες ή ηλεκτρονικοί υπολογιστές, οφείλεται εύλογη αμοιβή στο δημιουργό του έργου και σε δικαιούχους συγγενικών δικαιωμάτων. Η αμοιβή ορίζεται σε 6% της αξίας των συσκευών εγγραφής ήχου ή εικόνας ή ήχου και εικόνας και των μαγνητικών ταινιών ή άλλων υλικών φορέων, 4% της αξίας των φωτοτυπικών συσκευών και του χαρτιού κατάλληλου για φωτοτυπίες και 2% της αξίας των ηλεκτρονικών υπολογιστών. Σε κάθε περίπτωση, ο υπολογισμός γίνεται κατά την εισαγωγή ή τη διάθεση από το εργοστάσιο ή τη χονδρική ή λιανική πώληση. Η αμοιβή καταβάλλεται από τους παραγωγούς ή τους εισαγωγείς ή τους εμπόρους των αντικείμενων αυτών και σημειώνεται στο τιμολόγιο, εισπράττεται δε από οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης, που καλύπτουν εν όλω ή εν μέρει την ενδιαφερόμενη κατηγορία δικαιούχων, οι οποίοι και επιλέγουν τον οφειλέτη.
διαφήμιση
ΑΡΧΕΙΟ ΘΕΜΑΤΩΝ
-
▼
2023
(54)
- ► Φεβρουαρίου (3)
- ► Ιανουαρίου (50)
-
►
2018
(5)
- ► Δεκεμβρίου (2)
- ► Ιανουαρίου (3)
-
►
2016
(20)
- ► Φεβρουαρίου (4)
- ► Ιανουαρίου (3)
-
►
2015
(48)
- ► Σεπτεμβρίου (1)
- ► Φεβρουαρίου (1)
-
►
2012
(25)
- ► Φεβρουαρίου (1)
-
►
2011
(4)
- ► Δεκεμβρίου (3)
- ► Σεπτεμβρίου (1)
-
►
2010
(31)
- ► Δεκεμβρίου (1)
- ► Φεβρουαρίου (5)
- ► Ιανουαρίου (17)
-
►
2009
(100)
- ► Δεκεμβρίου (13)
- ► Σεπτεμβρίου (2)
- ► Φεβρουαρίου (18)
- ► Ιανουαρίου (22)
.
Ετικέτες
Δημοφιλείς αναρτήσεις
-
Σας αποκαλύπτουμε το φαβορί από τα τελικά σχέδια για το επερχόμενο Μ1 Είναι το μοντέλο που θα αν...
-
AΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΙΣΣΙΓΟΝΗΣ ΥΠΟΓΡΑΦΕΙ ΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΤΟ ΜΙΝΙ ΚΟΥΠΕΡ Ο ΦΕΡΡΑΡΙ ΜΕ ΤΟ ΚΟΥΠΕΡ ΤΟΥ ΤΟ ΜΙΝΙ ΚΟΥΠΕΡ ΣΗΜΕΡΑ ΑΝΑΠΑΛΑΙΩΜΕΝ...
-
Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΙΧΑΗΛ ΣΧΕΔΙΑΣΤΗΣ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΥ ΗΛΕΚΤΡΙΚΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΩΣ
-
Η ΤΤΧ01 παρουσιάστηκε στο φετινό NEC Bike Show, και προτείνεται ως μια superbike μοτοσυκλέτα μηδενικών ρύπων. Δημιουργήθηκε για να συμμετάσ...
-
Από παρουσίαση αφιέρωμα του για τον Αντρέα Ζαπατίνα υπεύθυνο σήμερα του σχεδιαστικού τμήματος της SUBARU, και επι σειρά δεκαετιών υπεύθυνο ...