ΒΑΣΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ
Μάθημα δεύτερο
Σύνθεση είναι επιφάνεια και χώρος
Χώρος είναι το διάστημα μεταξύ των επιφανειών, και τα δύο: επιφάνεια και χώρος, αποτελούν μια σύνθεση σε μια από τις μορφές βάσης.
Ο όρος σύνθεση δεν περιορίζεται με κανένα τρόπο στις πλαστικές τέχνες, μπορεί να σημαίνει την τέχνη του να συναρμολογείς, τη διαμόρφωση, τη κατασκευή, το σχηματισμό μιας σύνθετης λέξης από άλλες λέξεις, τη σύνταξη προτάσεων, τη τέχνη του να συνθέτεις μουσική, ένα γραπτό, αλλά και τη ρύθμιση ενός είδους, τη διευθέτηση των μερών ενός πίνακα, την ανάμιξη πραγμάτων και πολλά άλλα.
Προφανώς στη τέχνη τα διάφορα είδη σύνθεσης όπως και παντού στη φύση χωρίζονται σε συμμετρικά και ασύμμετρα.
Συμμετρία και ασυμμετρία
Είναι βασικά αντίθετες και εξίσου ικανοποιητικές προσεγγίσεις στο σχέδιο και γενικότερα τη σύνθεση, εξαρτώμενες από το σκοπό.
Η συμμετρία είναι ισορροπημένη, στατική, σταθερή και για τούτο εκφράζει έννοιες όπως μεγαλοπρέπεια διαχρονικότητα πάθος σεμνότητα ιεροπρέπεια πνευματικότητα.
Μια επιφάνεια βρίσκεται σε συμμετρική ισορροπία εάν τα μέρη που βρίσκονται σε αντικρινές θέσεις το ένα στο άλλο σε σχέση και με το κατακόρυφο άξονα ανταποκρίνονται στο μέγεθος το σχήμα τη θέση και γενικότερα στα χαρακτηριστικά όπως ανταποκρίνεται μια ανάστροφη εικόνα σε καθρέπτη, ένα είδωλο στο αντικείμενο που αντικατοπτρίζεται.
Η ασυμμετρία: είναι δυναμική, κινητική, ρυθμική και θεωρείται η βάση της μορφής των περισσότερων ειδών φυτών και ζώων, δεν πρέπει να μας εκπλήσσει όμως το γεγονός ότι είναι πιο δύσκολο να τακτοποιήσει κανείς τέσσερα κομμάτια λουλουδιών σε ένα βάζο παρά πέντε. Η ισορροπία απαιτεί περισσότερο κόπο ενέργεια προσοχή για να επιτευχθεί.
Η ασυμμετρική ισορροπία έχει και αυτή ισορροπία φτιάχνονται αντισταθμίσματα από πλήθος μικρότερα σε αντιδιαστολή ενός μεγάλου μεγέθους αντικρινού αλλά δεν αρκεί αυτό μόνο απαιτείται και να μην υπάρχει νοητός άξονας που να μοιράζει μια κατοπτρική εικόνα. Στην ουσία διασπάμε τη συμμετρία φροντίζοντας οι άξονες να ισορροπούν αντίστοιχες ποσότητες ώστε και ισορροπία να υπάρχει, και να μην είναι συμμετρία.
Αυτή η ισορροπία γίνεται με ελεύθερη, σχεδόν ενστικτώδη, διευθέτηση των συνθετικών στοιχείων μιας εικόνας.
Η ισορροπία στη σύνθεση βασίζεται στο ζύγιασμα ορισμένων ποσοτήτων έναντι άλλων. Το ζύγισμα αυτό επιτυγχάνεται με ένα συνδυασμό από τους παρακάτω παράγοντες:
α.το μέγεθος κάποιων ποσοτήτων σε σχέση με τις αντικρινές τους
β.την απόσταση μεταξύ των αντικρινών ποσοτήτων
γ.απο τη τονική αξία ορισμένων ποσοτήτων σε σχέση με τις αντικρινές τους.
ΓΡΑΜΜΗ
Η γραμμή είναι το ίχνος του κινούμενου σημείου που γεννήθηκε από τη κίνηση του σημείου προς συγκεκριμένη κατεύθυνση. Στη περίπτωση αυτή έχουμε ένα πρώτο βήμα από το στατικό στο δυναμικό. Η γραμμή θεωρείται η μεγαλύτερη αντίθεση σε σχέση με το πρωταρχικό στοιχείο του σχεδίου και της ζωγραφικής δηλαδή το σημείο.
Μια γραμμή μπορεί να εννοηθεί σαν μια αλυσίδα ιχνών-σημείων που είναι ενωμένα μαζί, δείχνει θέση κατεύθυνση και έχει ορισμένη ενέργεια που καθορίζει τη πορεία της διαχέεται κατά μήκος της και επιτείνεται στα δύο άκρα της.
Με αυτό το τρόπο η γραμμή μπορεί να εκφράσει συναισθήματα:
Παραδείγματα:
Μια παχιά γραμμή σχετίζεται με τολμηρότητα.
Μια ίσια σχετίζεται με δύναμη και σταθερότητα.
Μια τεθλασμένη σχετίζεται με έξαψη.
Μια επανάληψη παράλληλων γραμμών σχετίζεται με το ρυθμό -απ’ την εναλλαγή κενού γεμάτου-ειδικά αν τα διαστήματα είναι εξελισσόμενα από μικρά σε μεγαλύτερα.
Είδη γραμμής
Η οριζόντια γραμμή η οποία υποβάλλει το συναίσθημα της ηρεμίας γιατί λειτουργεί συνειρμικά σε σχέση με τον ορίζοντα την επίπεδη επιφάνεια: ήρεμης θάλασσας, πεδιάδας, δαπέδου, κρεβατιού, τραπεζιού κλπ.
Η κατακόρυφη γραμμή εκφράζει μια δύναμη και μια ένταση ελκτική υπεροχής είναι μια δυναμική ισορροπία, αντίστοιχης ενός ανθρώπου που στέκεται όρθιος ήρεμος, αλλά και επιβλητικός μαζί.
Η διαγώνια γραμμή που σχηματίζεται υπό γωνία σε σχέση και με οριζόντια και με κατακόρυφη έχοντας γι’ αυτό κλίση και προς τις δύο. Εισάγει συναισθήματα ισχυρής κατεύθυνσης παρόρμηση δυναμισμού έντονη αστάθεια. Είναι μια γραμμή ενεργητική, που μας θυμίζει κάτι που έχει γύρει, και τείνει να πέσει.
Η καμπύλη γραμμή δίνει μια αίσθηση διαφορετική ρυθμού δυναμισμού κίνησης ευελιξίας ευλυγισίας συνέχειας.
Η τεθλασμένη γραμμή δίνει συναισθήματα μικτά αναλόγως αν είναι σύνολο διαγώνιων ή οριζόντιων ή και κατακόρυφων κάθε μίξη έχει ιδιαίτερη μίξη των συστατικών της. Είναι αντίστοιχα της καμπύλης εκτός απ’ την ευλυγισία βγάζοντας μια περίεργη ένταση επικινδυνότητας λόγω των αιχμηρών γωνιών.
Η διακεκομμένη γραμμή δίνει μια αίσθηση ιδιαίτερα ρυθμική λόγω της εναλλαγής κενού γεμάτου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου