Ο Γιώργος Μιχαήλ είναι ένας απο τους καλύτερους και πιο έμπειρους βιομηχανικούς σχεδιαστές που διαθέτει η Ελλάδα είχα την τύχη να γνωριστούμε όταν ήμουνα φοιτητής.
Η εμπειρία του και το κύρος του φαίνονται ακόμη και σε παλαιές φωτογραφίες απο τα κατορθώματα του στην δύσκολη ελληνική πραγματικότητα.
Ασχολήθηκε κυρίως στην Ελληνική αγορά και ιδιαίτερα στην δεκαετία του 80. Δημιουργίες του:
RENAULT FARMA,
NAMCO PONY και NAMCO SUPER,
NEORIO E8000,
DIM,
AGRICOLA 25 GT 4X4 και άλλα.
Κάποια στοιχεία θα μπορούσατε να δείτε στους σχεδιαστές αυτοκινήτων εδώ σας δείχνουμε ελάχιστα δείγματα γραφής για την εγχώρια παραγωγή, έχει δουλέψει όμως για πολλά χρόνια στο στούντιο Μπερτόνε στην Ιταλία.
Εξάλλου έχει σχεδιάσει μια σειρά από αντικείμενα που βρίσκονται γύρω μας κι ας μη το ξέρουμε, απο κάδους απορριμάτων ηλιακούς θερμοσίφωνες καινούριας γενιάς και πολλά άλλα.
Πολλοί από τους κάδους σκουπιδιών που υπάρχουν γύρω μας ειδικά οι πλαστικοί που έμπαιναν σε κολονάκι κι άνοιγαν είναι σχέδια του.
Κρατάω εδώ αυτά τα άρθρα σαν το ελάχιστο που μπορώ να κάνω ώστε να διαφυλάξω έστω αυτό το λίγο που βρήκα για τον εξαίσιο αυτό άνθρωπο και την ζωντανή ιστορία του σχεδιασμού στη πατρίδα μας με τεράστια παγκόσμια προσφορά.
|
Ποιος είναι στ' αλήθεια ο ρόλος της παιδείας
Του ΓΙΩΡΓΟΥ Θ. ΜΙΧΑΗΛ*
Το εκπαιδευτικό σύστημα των τελευταίων χρόνων αποπροσανατόλισε τους νέους και δεν τους βοήθησε να συνειδητοποιήσουν την τεράστια σημασία της γνώσης για την ολοκλήρωση της ανθρώπινης προσωπικότητας. Αντίθετα, τους έκανε να νιώσουν ότι είναι εξαναγκασμένοι να μάθουν πέντε πράγματα απαραίτητα για την απόκτηση κάποιου τίτλου ή πτυχίου, που είναι το πασαπόρτο, όπως θέλουν να λένε, για την κοινωνική και οικονομική καταξίωση. Ετσι, στόχος έγινε το πτυχίο και όχι η γνώση. Με το στανιό επιστήμονες και όχι καλλιεργημένους ανθρώπους θελήσαμε να κάνουμε τα παιδιά μας. Και αφού ο αληθινός στόχος της παιδείας για απόκτηση πνευματικής καλλιέργειας, διαστράφηκε σε κυνήγι για απόκτηση τίτλου, είναι φυσικό αυτόν τον τίτλο να θέλουμε να τον κερδίσουμε με τη μικρότερη δυνατή προσπάθεια.
Ο Σωκράτης κάπου στην απολογία του είπε ότι στόχος του δεν ήταν να δώσει γνώσεις στους μαθητές του, αλλά να τους διδάξει τον έρωτα για τη γνώση.
Ψυχαγωγία -σε αντιδιαστολή με τη διασκέδαση- λοιπόν πρώτα και όχι καταναγκασμός θα έπρεπε να είναι οι βασικές αρχές, τα θεμέλια πάνω στα οποία πρέπει να στηριχτεί το παιδαγωγικό σύστημα της τρίτης χιλιετηρίδας. Οι αρχαίοι μας πρόγονοι το γνώριζαν πολύ καλά αυτό με τις περιπατητικές σχολές και τα συμπόσια, που οδήγησαν τον αρχαίο πολιτισμό στην άνθηση που όλοι γνωρίζουμε.
Δεν είναι δυνατόν να ταΐσεις κάποιον με γνώσεις αν δεν του ανοίξεις πρώτα την όρεξη. Και είτε μας αρέσει αυτό είτε όχι, οι γνώσεις και το φαγητό αφομοιώνονται μόνον όταν υπάρχει η όρεξη. Αν παρ' όλα αυτά κάποιοι επιμένουν να ταΐσουν τους νέους μας με το ζόρι, το αποτέλεσμα όπως όλοι είδαμε αυτές τις μέρες είναι ο εμετός. Ας ανασκουμπωθούμε λοιπόν όλοι εμείς που κοπτόμεθα για το μέλλον των νέων μας και ας καθίσουμε να δουλέψουμε για την παιδεία. Με μπαλώματα δεν βάφονται αυγά. Η παιδεία μας είναι ένα ερείπιο που κτίστηκε σε άλλες εποχές και τώρα δυστυχώς θέλει γκρέμισμα και ξαναχτίσιμο από την αρχή. Οσοι έχουν το θάρρος και τα κότσια ας μαζευτούν να δουλέψουν για να ξαναχτίσουμε μια παιδεία αντιαυταρχική, ψυχαγωγική, όπου ο δάσκαλος δεν είναι ο γελοίος μπαμπούλας που όλοι ξέρουμε, αλλά ο ώριμος φίλος και συνεργάτης του μαθητή στο δύσκολο αλλά και απέραντα ηδονικό σταυρόλεξο της γνώσης και της ζωής. Ας δουλέψουμε για να κάνουμε τα παιδιά μας παθιασμένους εραστές της γνώσης, σούπερ gamers της επιστήμης, της τέχνης, της τεχνολογίας και όχι κινητά λεξικά που σε λίγα χρόνια δεν θα θυμούνται πια τίποτα.
Το πολυτιμότερο, το μέγιστο αγαθό δεν είναι ούτε ο πλούτος ούτε τα υλικά αγαθά, ούτε ακόμη και η υγεία. Είναι η ελευθερία που στέκει πάνω από όλα αυτά. Και ελευθερία σημαίνει να έχεις φτάσει τόσο ψηλά σαν πνεύμα και ψυχή, ώστε να μπορείς ακόμη και το πιο άπιαστό σου όνειρο να το κάνεις πραγματικότητα. Η διαφορά του ανθρώπου από τα ζώα είναι ότι αυτός είναι ελεύθερος να αποφασίζει για τη ζωή του πάνω από ένστικτα και φυσικές ροπές. Ο μόνος λοιπόν τρόπος για την κατάκτηση της ελευθερίας είναι η γνώση της αλήθειας που την κερδίζουμε με τη σωστή παιδεία. Και φυσικά, μαζί με τη γνώση της αλήθειας έρχεται και η αρετή και η τόλμη. Μάθετε την αλήθεια, είπε ο Χριστός, ο μεγάλος δάσκαλος και φυσικά ψυχαγωγός. Αυτή θα σας ελευθερώσει.
Η εποχή των πολέμων που χρειαζότανε ανδρείκελα, τροφή για τα κανόνια, τείνει σιγά σιγά να γίνει ντεμοντέ, όσο και αν κάποιοι προσπαθούν με κάθε μέσο να δημιουργούν εχθρούς για να εξυπηρετούνται κάθε είδους άνομα συμφέροντα. Μπροστά μας ορθώνονται νέα προβλήματα και ένα σύμπαν που την αποίκισή του φαίνεται πως δεν μας παίρνει άλλο να την αναβάλλουμε.
Η νέα παιδεία που θα ανασκουμπωθούμε, είτε το θέλουμε είτε όχι, να δημιουργήσουμε, πρέπει να παράγει ελεύθερα άτομα, κατάλληλα να διαχειριστούν τα μεγάλα προβλήματα του κόσμου και να χτίσουνε επιτέλους μια αληθινή και όχι κατ' ευφημισμόν -όπως είναι σήμερα-ανθρώπινη κοινωνία.
* Αρχιτέκτονας, βιομηχανικός σχεδιαστής
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 12/02/2009
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου