Τα γλυπτά του Παρθενώνα είναι μια υπόθεση που χρειάζεται τη βοήθεια μας είναι μια υπόθεση που μας αφορά όλους και μπορούμε να συμβάλουμε με έναν απλό τρόπο υπογράφοντας ηλεκτρονικά ώστε να μαζευτούν οι υπογραφές για να πάει το θέμα στο ευρωπαικό δικαστήριο.Παρακαλώ βοηθήστε αυτή την υπόθεση!
Η φόρμα έχει τρεις διαστάσεις: μήκος πλάτος βάθος έχει
επίσης υφή και τόνο, και μπορεί να δημιουργήσει μια αυταπάτη στερεότητας και τρισδιάστατης οντότητας πχ μια σφαίρα.
Το σχήμα έχει δυο διαστάσεις μήκος και πλάτος και πρόκειται
για καθαρή επιφάνεια που δεν έχει υφή λεπτομέρεια επιφάνειας
Πχ ένας επίπεδος δίσκος
Τρισδιάστατο έργο: μας δίνει εικόνα και πραγματικότητα
φόρμας
Πχ το γλυπτό και το ανάγλυφο
Έργο με δύο διαστάσεις μπορεί να δημιουργήσει μόνο αυταπάτη
της φόρμας , τούτο αφήνει να εννοηθεί ότι το σχήμα είναι η φτωχή αφήγηση της φόρμας.
Η γοητεία του σχήματος έχει εμπνεύσει πολλούς καλλιτέχνες,
από τους Έλληνες αγγειογράφους ως τους
σχεδιαστές του οπτικού σχεδίου που είναι γνωστό σαν οπτική τέχνη –οpartή opticalart-.
Το σημείο και η γραμμή υπάρχουν σαν στοιχεία στο σχέδιο,
όμως αν η γραμμή έρθει σε επαφή με αυτή την ίδια τότε εσωκλείει μια επιφάνεια ή
σχήμα που είναι το τρίτο βασικό στοιχείο το σχήμα.
Μιλώντας για το σχήμα, ένας καλλιτέχνης συνήθως αναφέρεται
στο περίγραμμα, ιδίως αν περιγράφει ένα επίπεδο ή δυσδιάστατο αντικείμενο ή
επιφάνεια, είναι ένας ποσοτικός όρος αρκετά διαφορετικός από το σχήμα και
χρησιμοποιείται πάντα για να περιγράφει αντικείμενο δύο διαστάσεων.
Η μάζα από την άλλη μεριά χρησιμοποιείται για να
περιγράψει ένα δυσδιάστατο ή τρισδιάστατο αντικείμενο υποκείμενο στη μελέτη του
βασικού σχεδίου με την έννοια της οντότητας και του εκτοπίσματος της σε
ποσότητα, είναι το πρόβλημα του
χειρισμού , τοποθέτησης και αντιπαραβολής των σχημάτων γραμμών και σημείων.
Ο καλλιτέχνης ξοδεύει μα ζωή με τέτοια στοιχεία
εξιδανικευμένα φυσικά, με την επιθυμία να εκφράσει το νόημα και το μήνυμα του
διαμέσου της ερμηνείας αυτών των στοιχείων.
Μεγάλη έμφαση επίσης θα πρέπει να δώσουμε στη σπουδαιότητα
της μελέτης των αρνητικών και θετικών σχημάτων.
Θετικό σχήμα το γεμάτο σχήμα αρνητικό το κενό μέσα σε ένα
γεμάτο.
Αρνητικά σχήματα ή επιφάνειες παίζουν ζωτικό ρόλο και
είναι στη πραγματικότητα πιο σπουδαίες από τις θετικές αφού η ένταση δια της
επιφάνειας περιβάλει το κενό σχήμα και το κάνει να φαίνεται σαν ζωτική έλλειψη
σαν κομμάτι που λείπει.
Καλό σχήμα λέμε τώρα το σχήμα που εκφράζει πιο πολύ
τα νοήματα και το μήνυμα μας είναι εκείνο που θα πρέπει να αναζητήσουμε, θα
πρέπει να διαθέτει απλότητα πληρότητα -αρχή μέση και τέλος- νόημα, έμφαση,
ισορροπία και ρυθμό.
Αναλογία του
χώρου
Ώς τώρα ασχοληθήκαμε μόνο με τα ατομικά σημεία και τις
δυνάμεις που παρουσιάζονται στην αλληλο-συσχέτιση των μονάδων αυτών .
Όταν ένα οποιοδήποτε σημείο τοποθετηθεί πάνω σε ένα
ορθογώνιο χαρτί ή μουσαμά γεννιόνται καινούριες δυνάμεις δηλαδή ενέργειες που λειτουργούν
μεταξύ του σημείου και στις περιεχόμενες
πλευρές και γωνίες του ορθογωνίου.
Ο τρόπος με τον οποίο διαιρείται η επιφάνεια του πίνακα
είναι ένα σπουδαίο θέμα επειδή αυτές είναι στην ουσία οι αναλογίες που κάνουν
τη πρώτη ισχυρή εντύπωση στο μάτι,
Το θέμα της αναλογίας υπήρξε πολύ σημαντικό για τους
καλλιτέχνες σε ορισμένες περιόδους στην ιστορία της ζωγραφικής ιδιαίτερα και
γενικότερα όμως.
Λόγου χάρη: η κλασσική εποχή της αρχαίας Ελλάδας και η
μεταλαμπάδευση των αρχών της κλασσικής εποχής η Αναγέννηση 17ος
αιώνας, όπου χρησιμοποίησαν γεωμετρικά
συστήματα για την καθιέρωση αρμονικών
διαιρέσεων της επιφάνειας του πίνακα και ακόμη του προσδιορισμού των αναλογιών της
επιφάνειας του πίνακα .
Σε κάθε καλλιτεχνική σύνθεση , το πρώτο μας πρόβλημα είναι
να βρούμε ένα ή περισσότερα σημεία μία ή περισσότερες διαιρέσεις ή μέρη του
χώρου που μας δίνεται.
Η τοποθέτηση τέτοιων σημείων πρέπει να είναι καλλιτεχνικά
σωστή ψαγμένη με μαεστρία.
Ας πάρουμε ένα ιδιαίτερο χώρο ένα πίνακα τον οποίο θα
διαιρέσουμε σε δύο μέρη με μια κάθετη γραμμή, η γραμμή αυτή θα αποτελέσει τον
άξονα πάνω στον οποίο θα εγκατασταθούν
αργότερα ταπιο σπουδαία στοιχεία του πίνακα.
Αν φέρουμε μια κάθετη γραμμή στο μέσο του χώρου θα έχουμε
ένα απόλυτα ισορροπημένο μοίρασμα τόσο που καταντάει ανιαρό λόγω της έλλειψης
δυναμικής και κίνησης που ελκύει το ενδιαφέρον του θεατή.
Επομένως η σύνθεση μας γίνεται λιγότερο ενδιαφέρουσα.
Αν τώρα μεταθέσουμε τη γραμμή αυτή προς τη μία πλευρά του
πίνακα, η διαφορά που προκύπτει είναι σημαντική αποκτά μια μεγάλη δυναμική και
κίνηση έντονη προς μια πλευρά του πίνακα αποκτά έντονο ενδιαφέρον αλλά και
έντονη ανισορροπία εντέλει η αίσθηση είναι υπερβολική και για τούτο
δυσαρμονική.
Για να πετύχουμε μια έκκεντρη τοποθέτηση χωρίς υπερβολές θα
πρέπει να ξεφεύγει από το κέντρο αλλά όχι πάρα πολύ το πόσο πολύ έχει ερευνηθεί
με πολύ ενδιαφέρον και έχει διαπιστωθεί ότι υπάρχει ένα σημείο που όλοι σχεδόν
το θεωρούν ιδανικό είναι το σημείο που όρισε ο Πυθαγόρας ως χρυσή τομή και
βρήκε τη γεωμετρική σχέση που η φύση επαναλαμβάνει σε όλες της τις δημιουργίες
φυτά και ζώα και όχι μόνο αλλά και στις αρμονίες των ήχων και γενικότερα.
Όπως με οτιδήποτε ανακάλυψαν στα γραπτά που έκλεψαν αφού
σφαγίασαν τους κατόχους τους άραβες κυρίως αλλά και βυζαντινούς, κατά τις
σταυροφορίες τους οι άνθρωποι του μεσαίωνα που «αναγεννήθηκαν» μέσω του Ελληνικού
πνεύματος έτσι και δω η αρχαία γνώση (που εφαρμόζεται σε γλυπτά αρχιτεκτονήματα
ζωγραφικά και κάθε λογής έργο από την Ελληνική στη Ρωμαϊκή και μετά σε όλο το
τότε γνωστό κόσμο )έρχεται να το καπηλευτεί ο συρφετός ορίζοντας το Βιτρούβιο
τον άνθρωπο που το εξήγησε αναλύοντας το και εφαρμόζοντας το κάνοντας το μόδα στην
αρχιτεκτονική και ζωγραφική αυτό που όλοι οι προκάτοχοι του πνεύματος εφάρμοζαν
με μεγάλη συνέπεια και μαθηματική ακρίβεια.
Ετσι το γνωρίζουμε ως νόμο της χρυσής τομής του …Βιτρούβιου.
Στο Βιτρούβιο χρωστάμε πολλά για τη γνώση του νόμου της
χρυσής τομής αλλά όχι τον ίδιο το νόμο που τον χρωστάμε στο Πυθαγόρα.
Οπωσδήποτε χρωστάμε την ενσυνείδητη καθολική χρησιμοποίηση
του σε βαθμό που δημιουργήθηκε ειδικός διαβήτης που χρησιμοποιούσε κάθε
πρωτομάστορας ζωγραφικής ή αρχιτεκτονικής σχολής με ευλαβική προσοχή.
Είναι ο λεγόμενος και χρυσός διαβήτης που αποτελεί και το
σύμβολο του βραβείου σχεδιασμού του Ιταλικού συλλόγου Βιομηχανικών σχεδιαστών.
1774Ιδρύεται η πρώτη κοινότητα των Shakers στις Ηνωμένες Πολιτείες.
1835Ο Samuel Colt εφευρίσκει το περίστροφο.
1844Ο Samuel Morse στέλνει το πρώτο τηλεγράφημα.
1851Ο J. Paxton σχεδιάζει το Crystal Palace για την μεγάλη Διεθνή Έκθεση στο Λονδίνο.
1854Ο Thonet παρουσιάζει τις πρώτες καρέκλες από λυγισμένο ξύλο.
1859Ο Thonet παρουσιάζει την Καρέκλα Νο 14.
1869Το περιοδικό Die Jugend (Νεότητα) εκδίδεται για πρώτη φορά.
1870Ξεκινάει η εποχή της Γερμανικής Βιομηχανικής ανάπτυξης.
1873Ξεκινάει η βιομηχανική παραγωγή των γραφομηχανών “Remington”.
1875O Thomas Edison ανακαλύπτει την λυχνία πυρακτώσεως.
1876Ο Alexander Graham Bell παρουσιάζει το τηλέφωνο στην Διεθνή Έκθεση στα Φιλαδέλφεια.
1889Κτίζεται ο πύργος του Άιφελ για την Έκθεση των Παρισίων.
1893Η Διεθνής Έκθεση στο Σικάγο.
Ο Victor Horta σχεδιάζει το "Tassel House" στις Βρυξέλες.
1897Εμφάνιση της Βιεννέζικης Secesion.
1898Ιδρύεται τo εργαστήρι της Δρέσδης (Dresden Workshop) για εμπορεύσιμη τέχνη.
1905Ο Josef Hoffman σχεδιάζει το “Stoclet Palace” στις Βρυξέλες.
1907Ο Leo Henry Baekeland εφευρίσκει τον Βακελίτη.
Ιδρύεται ο Γερμανικός Καλλιτεχνικός Σύνδεσμος (Werkbund).
Ο Peter Behrens ξεκινάει την συνεργασία του με την AEG.
1908Η Ford παρουσιάζει το αυτοκίνητο Μοντέλο Τ.
Ο Adolf Loose παρουσιάζει το έργο του “Ornament and Crime”.
1909O Filippo Tommaso Marinetti εκδίδει το «Πρώτο Φουτουριστικό Μανιφέστο».
1913Η πρώτη γραμμή παραγωγής ξεκινάει στην εταιρεία Ford.
1914H Διεθνής Έκθεση του Γερμανικού Καλλιτεχνικού Συνδέσμου (Werkbund) στην Κολωνία.
1917Ίδρυση της ομάδας de Stijl.
O Gerrit Rietvelt σχεδιάζει την «Κόκκινη - Μπλέ Καρέκλα».
1919Συντάσσεται το Μανιφέστο του Bauhaus.
1923O Lásló Moholy – Nagy συμμετέχει στο Bauhaus.
Ο Le Corbusier γράφει το έργο του «Προς μια Νέα Αρχιτεκτονική».
1924Ο Gerrit Rietveld σχεδιάζει το “Schröder House” στην Ουτρέχτη.
Κατασκευάζεται η λάμπα του Wagenfeld στο Bauhaus.
1925η έκδοση της εφημερίδας “Die Form” του Γερμανικού Καλλιτεχνικού Συνδέσμου (Werkbund).
O Marcel Breuer σχεδιάζει την “Wassily Chair”.
Γίνεται η Διεθνής Έκθεση “Arts Décoratifs et Industriels Modernes” στο Παρίσι.
Το Bauhaus μεταφέρεται στο Ντεσάου.
1926Ο Adolf Loos σχεδιάζει το “Tzara House” στο Παρίσι.
Ο J.J.P. Oud σχεδιάζει το “Café de Unie” στο Ρότερνταμ.
1927Έκθεση με θέμα το «Διαμέρισμα» του Γερμανικού Καλλιτεχνικού Συνδέσμου (Werkbund).
1928Ο Gio Ponti εκδίδει το περιοδικό Domus.
Οι Le Corbusier, P.Jeaneret, C.Perriand δημιουργούν τις Καρέκλες LC3 και LC4.
1928–29Ο Mies Van de Rohe σχεδιάζει το Γερμανικό Περίπτερο και την “Barcelona Chair” για την Διεθνή Έκθεση της Μπαρτσελόνα.
Ο Raymond Loewy σχεδιάζει το “Gestetner Dublicator”.
Εμφανίζεται το Μεγάλο Κράχ.
Ιδρύεται το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στην Νέα Υόρκη.
1930Έκθεση του Γερμανικού Καλλιτεχνικού Συνδέσμου (Werkbund) στο Παρίσι.
Ο Mies Van der Rohe γίνεται ο τελευταίος Διευθυντής του Bauhaus.
1932Εμφανίζονται τα αεροδυναμικά τρένα από τους Bel Geddes,Dreyfuss και Loewy.
Ίδρυση της Ακαδημίας “Cranbrook”-κατασκευή του κτιρίου.
“Empire State” στην Νέα Υόρκη.
1933Οι Ναζί καταλαμβάνουν την εξουσία στην Γερμανία.
Υποστήριξη για την διάδοση του Ραδιοφώνου.
Το Bauhaus κλείνει.
1934Ο Gerrit Rietvelt σχεδιάζει την καρέκλα “zig – zag”.
Ο F.Porsche σχεδιάζει τα πρωτότυπα μοντέλα αυτοκινήτων της εταιρίας Volkswagen.
1935Οι Pierre Jules Boulanger και André Lefèbre σχεδιάζουν το πρωτότυπο αυτοκινήτου Citroen "2CV".
1935–39O Alvar Aalto σχεδιάζει την καρέκλα 406 (αναρτημένη καρέκλα από αντικολλητή ξυλεία).
1937O Walter Gropius διδάσκει στην Αρχιτεκτονική σχολή του Harvard.
O Wallace Hume Carothers πατεντάρει το νάυλον.
Στο Παρίσι διεξάγεται Διεθνής Έκθεση.
Ο László Moholy Nagy ιδρύει το Νέο Bauhaus στο Σικάγο.
1938O Mies Van der Rohe γίνεται Διευθυντής του Ινστιτούτου Τεχνολογίας του Ιλινόι στο Σικάγο.
Εγκαίνια του Εργοστασίου της Volkswagen στο Βολφσμπούργκ της Γερμανίας.
O Raymond Loewy σχεδιάζει το τρένο S1 για την σιδηροδρομική εταιρία της Πενσυλβάνια.
1939Εγκαίνια της Παγκόσμιας Έκθεσης στην Νέα Υόρκη «Χτίζοντας τον κόσμο του Αύριο».
1940Ο Charles Eames και ο Eero Saarinen κερδίζουν τον Διαγωνισμό «Οργανικό Design στην επίπλωση της κατοικίας» του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης.
Ο Raymond Loewy σχεδιάζει το πακέτο των Lucky Strike.
1946Πρώτη εμφάνιση του μυθικού σκούτερ "Vespa".
1947Επανασύσταση του Γερμανικού Καλλιτεχνικού Συλλόγου (Werkbund).
1949Έκθεση του Γερμανικού Καλλιτεχνικού Συνδέσμου (Werkbund) στην Κολωνία με τίτλο “New Living”.
1951Οι πρώτες έγχρωμες τηλεοράσεις πωλούνται στις Η.Π.Α.
Ίδρυση του Συμβουλίου Design (Council for Design) στο Ντάρμσταντ.
1952Ο Arne Jacobsen σχεδιάζει την ”Ameise Chair”.
Εφευρίσκεται το πολυπροπυλένιο.
1953Ξεκινάει η λειτουργία της Ακαδημίας Design στο Ούλμ.
1954Γίνεται η πρώτη απονομή του Βραβείου “Compasso D’Oro” που φτιάχτηκε από το πολυκατάστημα “La Rinascente”.
To σκαμπώ “Ulm”, σχεδιάζεται από τους Μ.Bill και Η.Gugelot
1956–59O Frank Lloyd Wright σχεδιάζει το Μουσείο Guggenheim στην Νέα Υόρκη.
1958Διεξάγεται η Έκθεση στις Βρυξέλλες.
Ο Charles Eames σχεδιάζει την "Lounge Chair"
1959Ιδρύεται η VDID (Ένωση Γερμανών Βιομηχανικών Σχεδιαστών).
1965Ο Marco Zanuso σχεδιάζει το αναδιπλούμενο Ραδιόφωνο TS 502,για την Brionvega.
Ο Theodor W.Adorno συγγράφει το έργο του “Functionalism Today”.
Oι φούστες μίνι έρχονται στη μόδα.
1966Ιδρύεται το Superstudio στο Μιλάνο.
1968Η Ακαδημία του Design στην Ούλμ κλείνει.
Ο Panton σχεδιάζει την “ Side Chair”.
Ο Werner Nehls συγγράφει το έργο «Οι ιερές αγελάδες του Φονξιοναλισμού πρέπει να θυσιαστούν»
1969Ο Ettore Sottsass σχεδιάζει την φορητή γραφομηχανή «Valentine» για την Olivetti.
Ο Joe Colombo παρουσιάζει το “Central living block” στην έκθεση “Visiona” στην Κολωνία.
Ο Giancarlo Piretti σχεδιάζει την αναδιπλούμενη καρέκλα "Plia".
1970Ιδρύεται το Διεθνές Κέντρο Design στο Βερολίνο.
Ο Werner Panton παρουσιάζει τα “Landscapes for living” στο περίπτερο “Visiona” της έκθεσης επίπλων της Κολωνίας.
1972Η Έκθεση «Ιταλία , το νέο εγχώριο τοπίο» ανοίγει στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης.
O Richard Sapper σχεδιάζει την λάμπα "Tizio".
1973O Mario Bellini σχεδιάζει την αριθμομηχανή “Divisuma 18” για την Olivetti.
Έκθεση «Global tools» στο Μιλάνο.
1974Ο Roland Moreno φτιάχνει την πρώτη κάρτα μνήμης για δεδομένα Ηλ.Υπολογιστή.
1975O Charles Jencks διαδίδει τον όρο Μετα-μοντέρνο.
1976Ίδρυση του Studio Alchimia.
1977To Documenta 6 στο Κάσελ της Γερμανίας παρουσιάζει το “Utopian design”.
1979Η Sony κυκλοφορεί το Walkman.
H Philips και η Sony αναπτύσσουν το CD.
H IBM φτιάχνει τον πρώτο εκτυπωτή laser.
1980Η Alessi δημιουργεί αντικείμενα κατοικίας από σύγχρονους αρχιτέκτονες.
Ίδρυση του Memphis Studio.
Η εταιρία Apple κυκλοφορεί τον υπολογιστή Macintosh.
Εγκαινιάζεται το Forum Design στο Λίντς.
1982Η Έκθεση “Lost furniture –more beautiful living” ( möbel perdu ) γίνεται στο Μουσείο Τέχνης και Εμπορίου του Αμβούργου.
Ο J.F.Lyotard παρουσιάζει την “Post-modern science”.
1983Ίδρυση της Swatch.
Ίδρυση του “möbel perdu” στο Αμβούργο.
19851985 Ίδρυση του Pentagon.
1986Έκθεση «Living from the senses” στο Ντύσσελντορφ.
Ο Ron Arad σχεδιάζει την «Well-tempered chair”.
1987To New Design Studio αποκτά την δική του πτέρυγα στην Documenta (Κάσελ).
1988Ιδρύεται το Design Workshop στο Βερολίνο.
1989Εγκαινιάζεται το Μουσείο Design στο Λονδίνο.
Μουσείο Design της Εταιρίας Vitra στο Weil του Ρήνου (Ελβετία).
1990Ο Philippe Stark σχεδιάζει την οδοντόβουτσα "Floucaril".
1991Ο N.Foster σχεδιάζει τον τηλεοπτικό πύργο “Olympia” στην Βαρκελώνη.
1992Εγκαινιάζεται η Παγκόσμια Έκθεση Expo στην Σεβίλλη.
1993Η έκθεση “Design, mirror of an age” λαμβάνει χώρα στο Grand Palace (Παρίσι).
Η ΥΠΟΘΕΣΗ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΠΕΡΙΛΗΠΤΙΚΑ
Στην ιστορία της τέχνης γενικά και του σχεδιασμού ειδικότερα υπάρχουν τρεις βασικές φάσεις ανάπτυξης που αναπτύσσονται ελικοειδώς-εξελικτικά:
1. η πρωτόγονη φάση ή άγουρη ή πρώιμη [πχ η Αρχαϊκή εποχή] αντίστοιχη στο ύφος του Κούρου και της Κόρης στη γλυπτική, εδώ είναι ανεπτυγμένα μεν σε σημαντικό βαθμό [αλλά πάντως ελλειπή] τα συστατικά μορφολογικά στοιχεία του έργου υπάρχει θα λέγαμε μια μικρή υστέρηση της φόρμας σε σχέση με την πνευματικότητα που είναι πλήρης.
2.η ολοκληρωμένη φάση ή ώριμη ή κλασσική[πχ η Κλασσική εποχή ] αντίστοιχη στο ύφος της Αφροδίτης της Μήλου ή του Δισκοβόλου ή της όποιας Καρυάτιδας του Παρθενώνα όπου υπάρχει μια ισορροπία μεταξύ μορφής και πνευματικότητας που είναι εξίσου προχωρημένες και σε αρμονία-ισορροπία μεταξύ τους
3.η κορεσμένη φάση ή ύστερη ή παραώριμη [πχ η ύστερη Ελληνιστική εποχή] αντίστοιχη του Λαοκόοντα όπου η μορφή υπερισχύει της πνευματικότητας υπό την έννοια ότι γίνεται πιο λεπτεπίλεπτη και προσεγμένη σε βαθμό που να υπερισχύει αυτής οδηγώντας σε μια ανισορροπία και μια υπερβολή μια εμμονή στην τελειότητα της φόρμας.
αλλιώς οι τρεις αυτές φάσεις αντιστοιχούν στη δημιουργία την άνοδο και τη πτώση ενός πολιτιστικού ρεύματος.