Τρίτη 21 Οκτωβρίου 2008

ΤΕΧΝΗΕΝΤΩΣ


Τεχνηέντως σημαίνει με τέχνη με μεράκι...

Έτσι ήταν κι έτσι την έλεγα : μια μικρή εβδομαδιαία στήλη με μεράκι... για το μεράκι! σε μια μικρή τοπική εφημερίδα σε ένα μικρό αλλά θαυματουργό μέρος για το θέμα της την τέχνη, στη Λευκάδα.
Έγραφα για μια τοπική εφημερίδα αφιλοκερδώς άρθρα για την τέχνη γενικά, αλλά και ειδικά για το Σχεδιασμό χώρων και αντικειμένων.
Όλα υπέροχα... μέχρι που -χωρίς να με ειδοποιήσουν καν- άλλαξαν πρόσκαιρα το άρθρο για μια έκτακτη παρουσίαση διαφήμιση.
Το άρθρο έπαιρνε άριστες κριτικές από γνώστες και μη.Πάντως ο εκδότης της εφημερίδας προτίμησε να μην περιορίσει ολόκληρες σελίδες με κουτσομπολιά κάθε είδους, αλλά αντίθετα να αναβάλει την παρουσίαση του μικρού αυτού άρθρου για την επόμενη έκδοση.

Όσα βλέπει κανείς από μια κλειδαρότρυπα είναι πιθανό να μην τα δει ποτέ από διάπλατα ανοιχτή πόρτα...

Έτσι το σκέφτηκα, κι έπειτα απλά έπαψα να πηγαίνω το άρθρο μου κάθε εβδομάδα.

Λείπει κάτι σε κάποιον που δεν το αγαπά και δεν το εκτιμά;Πιστεύω συμφωνούμε πως όχι.
Αντιθέτως, από την έλλειψη και μόνο μπορεί να νιώσει κανείς το μέγεθος της αγάπης και της εκτίμησης του για κάτι.
Η αποχή μου από την προσπάθεια να διαχυθεί η γνώση και η εμπειρία,μου κοστίζει ακριβά μου λείπει πολύ.
Για τούτο κρίνω πως χρησιμοποιώντας το ιστολόγιο για πομπό, ίσως βρεθούν δέκτες και πομποί να δεχτούν το εγχείρημα σαν δώρο και ελπίζω να το αποδεχτούν και να το αυξήσουν κάνοντας το να καρπίσει.


ΆΡΘΡΟ 1

ΤΕΧΝΗΕΝΤΩΣ:Εφαρμοσμένες τέχνες-εικαστικές τέχνες

Η καινούρια στήλη με τίτλο Τεχνηέντως θα έχει θέμα τις εφαρμοσμένες και εικαστικές τέχνες.
Θα αναφερθούμε στο Σχεδιασμό-design- και τους βασικούς τομείς του σχεδιασμού που είναι:
1-βιομηχανικός σχεδιασμός -industrial design-
2-σχεδιασμός εσωτερικών χώρων -interior design-
3-σχεδιασμός εξωτερικών χώρων -exterior design-
4-αρχιτεκτονικός σχεδιασμός -architectural design-
5-γραφιστική -grafic design-
ενώ παράλληλα θα αναφερθούμε στη ζωγραφική, τη γλυπτική, τη φωτογραφία, αλλά και σε γενικότερα θέματα τεχνών.

Θα ξεκινήσουμε λίγο πιο γενικά, ασχολούμενοι με την τέχνη στο σύνολο της, για να επιλυθούν κάποιες απορίες που όταν χρονίζουν δημιουργούν σύγχυση και αρνητική προκατάληψη αφού μυθοποιούνται καταστάσεις.
Τέτοια θέματα είναι λόγου χάρη:
-τι είναι τέχνη; -τι είναι εφαρμοσμένες τέχνες και τι εικαστικές τέχνες; -ποιο είναι το νόημα της ύπαρξης της τέχνης στην καθημερινότητα μας; -τι κερδίζει κανείς από την τέχνη,γενικά γιατί να ασχοληθεί κανείς; -μπορεί να ασχοληθεί ο καθένας με την τέχνη; -πως μπορεί να ασχοληθεί κανείς με την τέχνη;

Θα ξεκαθαρίσουμε τα ονόματα και τις έννοιες που περιγράφουν καθώς και κάποια βασικά πράγματα για την εξέλιξη των τεχνών αυτών στο χρόνο, κάνοντας μια σύντομη καταγραφή των διαφόρων παλιότερων και σύγχρονων τάσεων για να γίνει κατανοητό σε ποιο σημείο βρισκόμαστε σήμερα.

Θα εξετάσουμε το θέμα από πολλές σκοπιές: από τη σκοπιά του εργοδότη, του δημιουργού, του κατασκευαστή, του καταναλωτή-χρήστη, του αποτελέσματος στην κοινή γνώμη, έτσι θα καταλάβουμε πως ένα τόσο εξαπλωμένο φαινόμενο είναι εντελώς άγνωστο σε όλες τις παραμέτρους του στο ευρύ κοινό, παρόλο που επηρεάζει την καθημερινότητα του σε μέγιστο βαθμό.

Θα δούμε έτσι τι μπορεί να κερδίσει ο καταναλωτής γνωρίζοντας την όλη διαδικασία αλλά και πώς μπορεί κανείς να χρησιμοποιήσει την εργασία των ειδικών για να προάγει τη ζωή του, τη δουλειά του, το χώρο του, την εμφάνιση του, και θα καταλάβει αν όντως του χρειάζεται εντέλει ή όχι κάτι τέτοιο.
Εφόσον δε κρίνει ότι του χρειάζεται ,θα αντιληφθεί σε ποιες περιπτώσεις και με ποιους τρόπους μπορεί να έχει το καλύτερο αποτέλεσμα κάνοντας οικονομία χρόνου και χρήματος.

Θα γνωρίσουμε δημιουργούς και δημιουργίες και θα επικεντρωθούμε σε κάποιους ξεχωριστούς από αυτούς που το έργο τους αποτελεί ιστορικό σταθμό στη σύγχρονη ιστορία των τεχνών και του πολιτισμού.

Θα ξεκινήσουμε με μια καταγραφή του έμψυχου υλικού του άμεσου κοινωνικού μας περίγυρου και θα φτάσουμε όσο μακρύτερα γίνεται.
Διακρίσεις είναι θεμιτό και εφικτό να μη γίνουν και στον τρόπο παρουσίασης και στην επιλογή, όμως η επιλογή από μόνη της συνιστά προτίμηση και άρα διάκριση, έτσι απαιτείται να κάνουμε μια συνολική παρουσίαση χωρίς αποτίμηση, εφόσον βέβαια μας το επιτρέπει και ο χώρος και το πλήθος των προς παρουσίαση δημιουργών.

Βλέπετε δεν είναι πολλοί στη χώρα μας οι δημιουργοί στο χώρο του σχεδιασμού -design-.
Ειδικά μάλιστα στο χώρο του βιομηχανικού σχεδιασμού -industrial design- είναι ελάχιστοι.
Όμως και στους άλλους κλάδους ακόμη και αν υπάρχει ικανό πλήθος επαγγελματιών -όπως αρχιτέκτονες, γραφίστες και διακοσμητές-η κατάσταση δεν ευνοεί την ανάδειξη του ταλέντου που αναμφίβολα υπάρχει και δρα, όμως εξίσου σίγουρα δρα ανεπαρκώς για να ξεχωρίσει και να γίνει ευρέως γνωστό και να επηρεάσει όπως θα άρμοζε.

Δεν αναφέρομαι στο σύστημα που παράγει πλαστές διασημότητες γιατί τέτοιο υπάρχει και δρα ιδιαιτέρως αποτελεσματικά και εδώ όπως παντού όπου υπάρχει οικονομικό ενδιαφέρον.

Αναφέρομαι στην ισότητα των ευκαιριών, στο να δείξουν και οι άξιοι αλλά άγνωστοι δημιουργοί στο ευρύ κοινό τα έργα τους και να επηρεάσουν θετικά.

Το να μην είναι διάσημος είναι θεμιτό σαν επιλογή για έναν καλλιτέχνη, αφού δεν κάνουν όλοι οι άνθρωποι για διασημότητες και ούτε το θέλουν αλλά ούτε και τους κάνει καλό.

Στο έργο όμως κάνει κακό η στέρησή του από τις δυνατότητές του να δράσει στο κοινό σαν καταλυτική ιδέα, του στερεί τη δύναμη της επιρροής του δηλαδή το βασικό σκοπό ύπαρξης του.

Η δημιουργία είναι δήμου-έργο είναι έργο δηλαδή που έχει σαν σκοπό να εκτεθεί στο κοινό και να κριθεί από αυτό και να δράσει αυτοτελώς για αυτό.
Αν όλο αυτό δεν ολοκληρωθεί, τότε παραμένει μια απλή εργασία, ίσως μια άσκηση που τη χαίρεται εκείνος που την έκανε.Έτσι όμως είναι αποκομμένη από τα φτερά της η ιδέα αυτή, δεν έχει αυτονομηθεί και για τούτο δεν αποτελεί δημιουργία αλλά έργο.

Η κυκλοφορία των ιδεών μας λείπει κι όχι οι καλλιτέχνες ευτυχώς.
Ευτυχώς γιατί η ενημέρωση δεν είναι τόσο δύσκολη υπόθεση όσο η Τέχνη.Απαιτείται ενδιαφέρον και δημοσίευση που το καλύπτει επαρκώς και διαρκώς.
Για να υπάρξει ενδιαφέρον απαιτείται ένα υπόβαθρο που στηρίζεται σε κλίση έφεση ταλέντο ή ενθουσιασμό.
Στην ουσία χωρίς το κοινό η τέχνη μένει χωρίς στόχο εκφυλίζεται.Γιαυτό θεωρώ ότι η ρήση "τέχνη για τους λίγους" αποτελεί οξύμωρο σχήμα.
Η τέχνη είναι για όλους ευθύς εξαρχής, απλά το κοινό είναι περιορισμένο τώρα σε κάποιους τομείς γιατί δεν βρίσκει ενδιαφέρον στην τέχνη της εποχής μας σε αυτούς τους τομείς, ενώ αντιθέτως άλλοι έχουν γιγαντωθεί βλέπε μουσική και κινηματογράφο.

Ο βασικός στόχος αυτής της στήλης είναι να γεννήσει εικαστικό κοινό.
Αφυπνίζοντας το ενδιαφέρον σε κείνους που "το άφησαν απότιστο να ξεραθεί επειδή δεν βρήκαν νερό ίσως" Κάνοντας τους σπόρους που υπάρχουν στις νεανικές ψυχές[και που χρειάζονται υλικό]να βλαστήσουν και να καρπίσουν.Προβληματίζοντας τους δημιουργούς να σκέφτονται το κοινό τους περισσότερο από τον εαυτό τους για να κερδίσουν το χαμένο ενδιαφέρον του.

Στον χώρο των εικαστικών τεχνών υπάρχει ευτυχώς πληθώρα δημιουργών και σε ποσότητα και σε ποιότητα που υστερούν όμως σε εμβέλεια, λόγω της λειψής ενημέρωσης του κοινού υποθέτω.
Αυτό το κενό διέκρινα και μου προέκυψε η ανάγκη να βοηθήσω μέσω της μορφωτικής ενημέρωσης:
α.το κοινό στην επαφή του με την Τέχνη και το Σχεδιασμό αλλά και
β.τους δημιουργούς στην επαφή τους με το κοινό.

Θα ενημερωνόμαστε: για τα δρώμενα εκθέσεις, παρουσιάσεις, εγκαίνια, φεστιβάλ, και άλλα σε τοπικό, εθνικό, και διεθνές επίπεδο καθώς επίσης για εκδόσεις βιβλίων περιοδικών άρθρα σε περιοδικά κι εφημερίδες, κυκλοφορίες οπτικών δίσκων dvd , εκπομπές σε ραδιόφωνο και τηλεόραση με ιδιαίτερη βαρύτητα για το δημιουργό και για τον φιλότεχνο.

Η στήλη έχει πολλαπλές επιδιώξεις:
1-να ενημερώσει το ευρύ κοινό για τα θέματα των τεχνών αυτών ώστε να έχει το κέρδος που μπορεί να αποκομίσει από την ενασχόληση του με την τέχνη γενικά και ειδικά από τις εφαρμοσμένες και εικαστικές τέχνες
2-να παρακινήσει εκείνους που έχουν έφεση κλίση να την ακολουθήσουν δείχνοντας τους τρόπους και δίνοντας τους το υλικό που θα χρειαστούν για τα πρώτα τους βήματα στο δημιουργικό χώρο των καλλιτεχνών.
3-να κρατάει σε φόρμα το έμψυχο υλικό μας θέτοντας προβληματισμούς και ενημέρωση προ των πυλών :να διαφωνήσουν, να συμπληρώσουν, να διορθώσουν, να εκφραστούν, το κυριότερο να δράσουν.

Ο τρόπος με τον οποίο θα αναπτύσσεται το θέμα μας είναι διττός:
Α.απλός απέριττος μικρο-περίοδος λόγος και χρήση λίγων τεχνικών όρων [των απολύτως απαραίτητων και με διεθνή ορολογία όπου απαιτείται ] για να μην μπερδεύεται το λιγότερο ενημερωμένο κοινό όπως οι μικροί αναγνώστες.
Β.εμπεριστατωμένος περιεκτικός και ακριβής λόγος για να θέλγονται και οι φιλότεχνοι και οι δημιουργοί επαγγελματίες και ερασιτέχνες που διαθέτουν ως γνωστόν κριτήρια υψηλά και απαιτητικά.

Επιθυμία και στόχος μας είναι η γενικότερη δυνατή αποδοχή της στήλης, απόρροια αυτού είναι η επιδίωξη μας να διαχέεται αμέσως και με ακρίβεια η πληροφορία αλλά και να εντάσσεται η πληροφορία αυτή σε ένα γνωστικό υπόβαθρο αφού αλλιώτικα δεν αποκτά νόημα και δεν είναι χρήσιμη.

Το γνωστικό αυτό υπόβαθρο αρχικά θεωρούμε ότι δεν υπάρχει ότι δηλαδή απευθυνόμαστε σε ένα μικρό παιδί που σε κάθε κουβέντα μας είναι έτοιμο να ρωτήσει: τι είναι αυτό; και γιατί είναι έτσι;
ώστε να συμπεριλάβουμε και το νεανικό κοινό στους αναγνώστες.

Νομίζω όμως ότι και για μας τους μεγαλύτερους είναι θετικό αυτό σαν μια επανάληψη που από καιρό θα θέλαμε να κάνουμε, για να κλείσουμε κάτι μικρά κενά που ασφαλώς πάντα υπάρχουν, και δεν είχαμε κουράγιο να το κάνουμε όπως θα έπρεπε.

Για τούτο θα διαμορφώσουμε στοιχειωδώς το γνωστικό υπόβαθρο που απαιτείται για την κατανόηση της τέχνης στο σύνολο της και στους τομείς που θα επικεντρωθούμε ειδικότερα.
Θα αναπτύξουμε τα στοιχειώδη σημεία από την αισθητική, την κοινωνική ιστορία της τέχνης και τη μεθοδολογία εργασίας στην τέχνη, δίνοντας μάλιστα βιβλιογραφικό πίνακα για περαιτέρω μελέτη και έρευνα για κείνους που θέλουν να ψάξουν το θέμα περισσότερο.

Για τους λόγους που προαναφέρθηκαν, την ενημέρωση αυτού του τύπου τη λέω μορφωτική ενημέρωση, που απευθύνεται σε όλους μορφωμένους και αμόρφωτους.
Σε αντιπαράθεση με την γνωστή σε όλους ενημέρωση: καταιγισμό σκόρπιων πληροφοριών που δύνανται να αποκωδικοποιήσουν μόνο εξαιρετικά μορφωμένοι άνθρωποι δηλαδή ελάχιστοι.

Οι τυχόν υποδείξεις, απορίες, διαφωνίες, συμπληρώσεις, και εν γένει η κριτική σας οπωσδήποτε θα λαμβάνεται σοβαρά υπόψη, και θα παίρνουν απάντηση είτε μέσω της στήλης είτε προσωπικά ανάλογα με το αν και πώς προωθούν το θέμα της στήλης .-

Δεν υπάρχουν σχόλια:

διαφήμιση

ΑΡΧΕΙΟ ΘΕΜΑΤΩΝ

.

.

Ετικέτες

Αυτοκίνητο (21) μοτοσυκλέτα (18) ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ (17) ΕΛΛΗΝΕΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΟΙ ΣΧΕΔΙΑΣΤΕΣ (13) Ελληνικός σχεδιασμός (13) ΓΛΥΠΤΙΚΗ (9) ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ (9) βιομηχανικοί σχεδιαστές σήμερα (9) ΝΙΚΟΣ ΚΑΒΒΑΔΑΣ (8) βιομηχανικός σχεδιασμός σήμερα (8) ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΣΕ ΠΗΛΟ (7) αισθητικοί προβληματισμοί (7) εκθέσεις (7) επικαιρότητα (6) κατασκευές (5) αντικείμενο (4) σύγχρονη τέχνη (4) Βασικό σχέδιο (3) ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΙΧΑΗΛ (3) ΔΙΑΚΟΣΜΗΣΗ ΤΟΙΧΟΥ (3) γραφιστική (3) η τέχνη γενικά (3) στόχοι ζωής (3) σύνθεση (3) 1.Η οργάνωση των Σχεδιαστών (2) ΒΑΣΙΛΗΣ ΣΟΥΝΔΙΑΣ (2) ΒΙΟΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ (2) ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ (2) Ελληνικότητα (2) ΜΑΡΜΑΡΟΓΛΥΠΤΙΚΗ (2) ΠΙΝ ΑΠ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ (2) ΠΟΔΗΛΑΤΟ (2) αφίσσα (2) διαγωνισμός (2) διακόσμηση (2) ευζωία (2) ιστορία σχεδιασμού (2) μουσείο (2) πολιτισμός (2) προκατσκευασμένα κτίσματα (2) πρόσκληση (2) στύλ (2) χώρος (2) 0.οι στόχοι του ιστολογίου (1) 2.Κώδικας δεοντολογίας Σχεδιαστών (1) 2CV (1) 3.δικαιώματα των Σχεδιαστών (1) 500CC (1) MINI MOTO (1) ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΙΣΣΙΓΟΝΗΣ (1) ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΑΥΛΟΝΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ (1) ΑΣΟΥΚΑ (1) ΑΥΤΟΣΧΕΔΙΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ (1) Ανάρτηση Καββαδά (1) ΒΙΛΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ (1) ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ (1) ΔΙΑΚΟΣΜΗΤΙΚΟΣ ΣΤΟΚΟΣ ΜΑΤΙΖ (1) ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ (1) ΕΠΟΞΕΙΔΙΚΟ ΔΑΠΕΔΟ (1) ΕΥΡΩΠΗ (1) ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΠΟΔΗΛΑΤΟ (1) ΙΤΑΛΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ (1) ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ (1) ΚΑΦΕ ΜΠΑΡ ΤΑΡΑΤΣΑ (1) ΛΑΜΙΝΕΙΤ (1) ΜΙΝΙ ΜΟΤΟ (1) ΜΠΕΡΤΟΝΕ (1) ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ (1) ΝΤΟΥΡΟΣΤΙΚ (1) Νίκος Καββαδάς (1) ΟΡΙΤΣΟΝΤΙ (1) ΠΑΡΘΕΝΩΝΑΣ (1) ΠΑΤΗΤΗ ΤΣΙΜΕΝΤΟΚΟΝΙΑ ΔΑΠΕΔΟΥ (1) ΠΤΥΣΣΟΜΕΝΑ ΠΡΟΙΟΝΤΑ (1) ΣΤΟΥΚΟ ΒΕΝΕΤΣΙΑΝΟ (1) Σχολή σχεδιασμού (1) ΤΕΧΝΗΤΗ ΠΕΤΡΑ (1) ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΔΑΠΕΔΟΥ ΛΑΜΙΝΕΙΤ (1) ΥΓΙΕΙΝΗ ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΑ ΣΠΙΤΙΟΥ (1) ΦΥΤΑ (1) έπιπλο (1) αστεία (1) ζωγραφική (1) κομικς (1) μνημείο (1) μουσεία (1) περιοδικά σχεδιασμού (1) πληροφορίες χρηστικές (1) σ (1) τεχνολογία (1) φωτογραφική μηχανή (1)

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Ο ΧΟΡΗΓΟΣ

Ο ΧΟΡΗΓΟΣ
κάντε κλίκ στο εικονίδιο

εργαστήρι ΆυλονΣχεδιασμός

εργαστήρι  ΆυλονΣχεδιασμός
βραβείο σχεδιασμού Ζενέτος 92